Trainingen

Je kent dat gevoel vast wel. Leuke training gehad, lekkere lunch en goede dingen gehoord waar je wel iets mee kunt en zou moeten doen. De volgende dag ga je fris en fruitig weer aan het werk en al snel gaat alles weer z’n gangetje. Het geleerde uit de training zakt snel weer weg.

De oorzaak in mijn ogen daarvan is dat de deelnemers niet voldoende getriggerd zijn dat het hen daadwerkelijk iets oplevert in de praktijk. Dergelijke trainingen noem ik dan ook “Entertrainen”. Je hebt een leuke dag gehad maar dat is het dan ook wel.

Mijn trainingen onderscheiden zich doordat ze opgezet worden vanuit de concrete praktijk van de deelnemers. Het effect daarvan is dat medewerkers de casuïstiek herkennen, voelen wat dit met hen doet in de praktijk en daardoor willen leren. Niet iedereen staat direct in de leerstand.

Voor resultaat is het daarom belangrijk dat de medewerkers de „pijn” van de praktijk ervaren in de training maar ook het „vertrouwen” dat het dus wel anders kan. Dat kan alleen als de casuïstiek „echt” is. Het is erg gaaf om te zien hoe snel mensen dan in de leerstand komen.

De trainingen zijn interactief van opzet en gericht op „intrainen”. Deelnemers gaan dus vooral aan de slag in plaats van veel tijd te besteden aan luisteren naar een theoretisch verhaal. Daardoor veranderen deelnemers hun gedrag veel sneller.

De trainingen die ik kan verzorgen zijn gericht op communicatieve vaardigheden. Wat leren deelnemers dan precies? Klik hier voor een korte introductie van een aantal trainingen. Wat precies nodig is hangt af van de situatie. Dit overzicht is dan ook niet onuitputtelijk.

Trainingen - Kwalipro